Social media zoals facebook, hyves, twitter en youtube zijn hot. De rol van social media neemt dan ook duizelingwekkend toe. Voordat je als bedrijf beleid hebt gemaakt, hebben de ontwikkelingen je al weer ingehaald. Dan maar de kop in het zand steken? Nee, daarvoor is de macht van de consument via social media inmiddels te krachtig geworden.
Social media is een aantal jaren geleden geboren in Amerika. De oprichter wilde een site voor de studenten aan de Harvard University om informatie met elkaar te kunnen delen. Facebook was geboren een site die binnen no-time wereld beroemd is geworden. Momenteel hebben ruim 500 miljoen mensen een account bij Facebook en dagelijks komen daar circa 1 miljoen accounts per dag bij. Dat zijn nog is aantallen waar je als marketeer een natte droom van krijgt.
500 miljoen leden is nog is een interessante doelgroep. Doe mij 1 % als klant en je bent goed binnen. Toch is het verbazingwekkend te zien dat bedrijven vrijwel geen beleid hebben met betrekking tot social media. Nogal wiedes want a) de meeste bedrijven weten niet eens wat het is en b) al weten ze het wel is iedereen als de dood voor de gevolgen. Gevolg we doen niets en laten alles rustig over ons heen komen. Alleen dat rustig is dus een orkaan als er werkelijk wat gaat spelen.
Goede doelen weten als geen ander dat lobby een van de meest cruciale spelers zijn om beleid bij bedrijven te beïnvloeden. Zij weten dan ook dondersgoed de weg te vinden op het net en maken goed gebruik van social media om doelen te bereiken.
Vorig jaar startte Oxfam Novib de zeer succesvolle campagne om voortaan chocolade letters te laten maken van eerlijke chocola. Waar Tony Chocolonely al vele jaren voor werkte, lukte nu in een paar weken. Met behulp van hyves werd het Nederlandse publiek opgeroepen een actieheld te maken. Samen met de Sint werd de strijd aangegaan voor eerlijke chocola. Deelnemers konden virtuele winkelpuien van foute winkels besmeuren met teksten en dit leverde al snel 150.000 afbeeldingen op die verspreid werden via diezelfde sociale netwerken. De actie werd op fotowebsite flickr geplaatst en omdat de naam van menig winkel nog goed te zien was, kwamen ze hoog terug in Google. Niet leuk voor de winkelketens, wel heel erg effectief voor Oxfam Novib.
Nog tijdens de campagne liet de grote marktleider en zeven grote winkelketens weten dit jaar uitsluitend letters te verkopen gemaakt van eerlijke chocola.
Maar iedere medaille heeft twee kanten. Naast de giga voordelen, heeft social media natuurlijk ook een negatieve kant. Als er een actie gestart wordt, dan is dit proces niet echt goed meer te sturen. Consumenten nemen de macht over. Dus ook als doelstellingen bereikt zijn, zie je vaak toch dat consumenten nog door gaan met klagen. Om die reden gebruiken goede doelen social media uitsluitend als uiterste redmiddel, alleen als er met bedrijven niet langer normaal te praten is over bepaalde wantoestanden.
Daarom anticipeer tijdig, maak beleid en gebruik social media om met de doelgroep in contact te komen. Bereid je voor en registreer tijdig de bewuste accounts want binnen sociale media wordt een naam maar een keer vergeven en overdragen is niet mogelijk.