Menu
Login
Facebook voor klanten, klanten en nog meer klanten
Facebook voor klanten, klanten en nog meer klanten

Facebook voor klanten, klanten en nog meer klanten

In de wereld van social media heeft men het over de Big 4. Dat zijn Facebook, Twitter, Youtube en LinkedIn. Deze keer focus op Facebook. Hoe je als ondernemer klanten binnen kunt harken via Facebook? Dat klinkt toch interessant, nietwaar?

 

Klanten binnen halen met Facebook?

Als ondernemers willen we niet alleen zaken doen, we willen ook nieuwe klanten binnenhalen. Social media als Facebook kunnen hierin een belangrijke rol spelen, meer dan je voor mogelijk hebt gehouden. Facebook telt inmiddels meer dan 550 miljoen gebruikers over de hele wereld, en de teller is zeker nog niet gestopt. Facebook weet alles van haar gebruikers en kan die op maat bedienen. Het is een almaar groeiende advertentiemachine. Vroeger was men op de marketingafdeling al blij met een naam, geslacht en leeftijd. Door de opkomst van Facebook is dat een compleet achterhaald principe geworden. Facebook weet wat je leuk vindt, waar je winkelt, van welke muziek je houdt en hoe je liefdesleven in elkaar zit. Naar deze informatie snakken ondernemers, zodat ze aanbiedingen op maat kunnen ontwikkelen.

 

F-commerce?

F-commerce wordt steeds meer hét kanaal voor directe online sales. Het heeft een flink aantal voordelen. Bij het traditionele e-commerce trok je bezoekers naar jouw winkel om ze vervolgens iets te verkopen. Bij F-commerce maak je gebruik van jouw bestaande netwerk en benader je de juiste doelgroep in dat netwerk. Als je in Facebook een winkel aanbiedt, hoef je de doelgroep niet uit hun vertrouwde omgeving weg te lokken. Je slaat meteen toe wanneer zich een aankoopbehoefte voordoet. Facebook stelt ondernemers ook in staat om het aanbod op de gebruiker af te stemmen. Op basis van ‘vind ik leuk’, aankoopgeschiedenis, reacties van vrienden en vriendinnen en demografische gegevens kun je producten aanbieden die haarfijn aansluiten bij het profiel van de gebruiker van Facebook. Als je nog een klein stapje verder gaat, kun je jouw volgers toegang geven tot exclusieve aanbiedingen. Zo vergroot Facebook de betrokkenheid van de gebruikers bij jouw bedrijf.

 

Urenverslinders

Nog niet zo heel lang geleden raadpleegde je Google als je informatie zocht voor een nieuwe aankoop. Maar het advies van jouw vrienden is natuurlijk veel meer waard dan de gladde teksten op de site van de aanbieder. Facebook is in staat om bij deze gesprekken advertenties te plaatsen van aanbieders van deze producten.  In de Verenigde Staten besteedt de gemiddelde gebruiker ruim eenderde van zijn online tijd aan Facebook. Facebook heeft de kracht om bezoekers vast te houden, in tegenstelling tot de zoekmachines die je doorsturen naar andere sites.

 

Droom voor adverteerders

Vooraanstaande spelers als Coca Cola en Nike hebben de kracht van Facebook al onderkend. Het netwerk is een integraal onderdeel van de marketingstrategie van deze grootmachten geworden. Als je op Facebook zit, weet je dat je wordt beziggehouden. Advertenties vragen gebruikers om een filmpje af te spelen of ergens een stem op uit te brengen via de ‘vind ik leuk’ button. Die knop dient als aanbeveling aan vrienden. Op die manier komt nog meer informatie over de sociale voorkeuren van gebruikers van Facebook boven tafel. Als ondernemers content plaatsen die gebruikers aanspreekt (en daarvan krijg je melding in het contentvlak), kunnen advertenties migreren naar de conversatie. Dat is nou precies waar ondernemers altijd al hadden willen zijn.

Ontvang snel een vrijblijvende offerte

Binnen 24 uur een glashelder voorstel in jouw e-mailbox. Liever eerst een kostenindicatie? Bel 071-3410161 of mail h.rietkerk@compra.nl


Wij behandelen alle informatie vertrouwelijk.