Hoe websites gebruik maken van tactieken in video games om pageviews en verkoop te verhogen. Want wie wil nu niet dat bezoekers trouw terugkomen naar de site.
Bedrijven doen er goed aan om de eigen website onder de loep te nemen. Want wie wil nu niet dat bezoekers trouw terugkomen naar de site. Loyaliteit is het toverwoord. Dat is flink te verhogen door de website op sommige punten om te zetten in een groot spel. Bezoekers worden spelers die punten kunnen verdienen. Door bepaalde taken uit te voeren, commentaar te geven op artikelen of de website als link naar vrienden te e-mailen verdienen ze punten en ontvangen zij awards en badges.
Game-ontwerpers beheersen de kunst om producten verslavend te maken. Door game technieken te verwerken, kunnen bedrijven zo optimaal de loyaliteit verhogen. Onbekend, nou dacht het niet want we zien het in menige site terug. Denk maar aan tactieken zoals: ranglijsten (beste restaurant), het geven van kritieken of het geven van punten om hernieuwd gebruik te stimuleren.
Bedrijven investeren kapitalen om een loyaler klantenbestand te krijgen. Denk aan de reeks beloningsprogramma's bij luchtvaartmaatschappijen, hotels, en creditcards. Bedrijven geven kapitalen uit aan gratis reisjes, tickets etc. Echter de online wereld is hard op weg hier een eigen plek te veroveren. Het genereren van online loyaliteit via gaming werkt namelijk hetzelfde, is daarnaast leuk om te doen en het grootste voordeel, het kost bijna niets!
Maar waarom gaan mensen nu actief worden om in een ranglijst te komen? Dat is dus gewoon een bekende truc. Mensen en spelletjes is namelijk al een eeuwenoud recept. Mensen vinden het zalig om zichzelf briljant te voelen. Het geeft een kick een game te ontcijferen of we waarderen het bijzonder om informatie te ontvangen waarmee we denken het te kunnen ontcijferen.
Indien goed uitgevoerd, oefenen games een sterke psychologische invloed op de consument uit. Extra punten en levels geven de illusie van vooruitgang. Het suggereert dat je beter bent dan anderen, iedere gebruiker wordt zo zijn eigen superheld. En de bagdes die er te verdienen zijn, geven de gebruiker eigenlijk een mooi uiterlijk. Het gaat er niet uit hoe ik in werkelijkheid ben, als gebruiker kan ik mezelf herscheppen tot de perfecte superheld.
Onbewust laten verleiden gebeurd me niet, hoor ik iedereen denken. Nou mooi, dus wel. Hier wat simpele voorbeelden en direct de clou tot het megasucces van een aantal sites. De countdown methode. Super simpel. Zet een klok neer en laat die aftellen. Je moet wel kopen want voordat je het weet is de superdeal al weer voorbij. Zie hier een van de grote succesfactoren van Groupon. Badges: de gebruiker krijgt eigenlijk niets meer dan een virtueel kleurrijk embleempje na het uitvoeren van bepaalde acties. Bij campusfood.com konden terugkerende bezoekers de grill badges RAW DEAL winnen (bij 10 sushi orders per maand). Gevolg een stijging van 20%. Slim is ook om mensen een speciale status te geven, de goeroe omdat ze zo lekker veel info geven (philly.com). Voortgangstruc: LinkedIn- iedere keer als je inlogt, wordt er subtiel op aangedrongen om meer details toe te voegen aan hun profiel (Ben je erin getrapt?).
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het vergaren van klant loyaliteit en informatie van en over onze klanten. Gamen is de tool om dit te doe, de gebruiker smult ervan en het bedrijfsleven lacht zich krom.