Menu
Starten
Gegevens bezoekers bij veel bedrijfswebsites niet goed beveiligd
Gegevens bezoekers bij veel bedrijfswebsites niet goed beveiligd

Gegevens bezoekers bij veel bedrijfswebsites niet goed beveiligd

Bijna half miljoen bedrijfswebsites brengen veiligheidsrisico’s met zich mee

 

Bedrijfswebsites die privacygevoelige gegevens verwerken, moeten zorgen voor een goede beveiliging. In de meeste gevallen schort het daar aan. Maar liefst 86% van Nederlandse bedrijfswebsites (webshops niet meegerekend) heeft de beveiliging niet op orde. Bezoekers van deze sites lopen dus risico. Voor de ondernemer zelf is het ook geen goede zaak, want hierdoor dreigt hij steeds meer omzet mis te lopen.

 

De Wet Bescherming Persoonsgegevens stelt dat websites die wachtwoorden, persoonsgegevens of betaalinformatie verwerken, goed moeten worden beveiligd. Het gebruik van SSL (te herkennen aan het slotje in de adresbalk of de in groen weergegeven bedrijfsnaam) of een andere up-to-date versleutelingsmethode wordt door de Autoriteit Persoonsgegevens aangeraden. Bij in gebreke blijven kan de Autoriteit Persoonsgegevens boetes tot 4500 euro uitdelen.

 

Uit onderzoek onder 780.000 Nederlandse zakelijke websites is gebleken dat bijna 429.000 bedrijfswebsites gevoelige date verwerken. Bij iets meer dan 367.000 van deze sites was geen sprake van enige vorm van SSL-encryptie. Bij websites van de overheid valt ook nog het nodige te winnen, al is hier inmiddels 44% beveiligd met SSL-encryptie.

 

Dat de wet veel strengere eisen is gaan stellen aan ICT-beveiliging, waaronder ook de meldplicht voor datalekken die sinds 1 januari 2016 voor bedrijven geldt, is bij veel ondernemers nog niet doorgekomen. Zij zijn zich hiervan niet bewust en weten ook niet wat er van hen verwacht wordt. Reden voor het Ondernemersplatform MKB Servicedesk om de voorlichting hierover flink op te schroeven.

 

Bij de iets meer dan 80.000 Nederlandse webshops lijken de zaken op het eerste gezicht beter geregeld. “Zij gebruiken weliswaar allemaal SSL-certificaten, omdat dit een nadrukkelijke eis is van organisaties die hun betalingsverkeer verzorgen”, geeft Henny Rietkerk, directeur Onepage.website aan. “De uitgebreide variant met de groene balk wordt echter zelden gebruikt. Consumenten zijn er inmiddels aan gewend dat de groene balk voor veilig staat en zal bij een keuze tussen verschillende webshops altijd kiezen voor een webshop met de groene balk.”

 

Google rangschikt websites zonder SSL-protocol lager. Sinds dit jaar geven browsers als Chrome en Firefox zelfs een waarschuwing voor onveilige verbinding, waarop sitebezoekers wegklikken. Ondernemers investeren veel in online vindbaarheid, maar lopen op deze manier wel klanten mis. “Met een paar eenvoudige stappen en tegen geringe kosten kan ik dat voor ondernemers voor elkaar krijgen”, stelt Rietkerk. “Er is geen reden om dit niet te regelen.”

 

Hulp nodig? Bel via 071 3410161 of WhatsApp