Ruim 63% van de ‘.nl’-domeinnamen is nog steeds ongebruikt. Dit komt neer op circa 3,5 miljoen ongebruikte Nederlandse domeinnamen. Door een toename in het aantal online website builders worden ongebruikte domeinnamen steeds vaker gekoppeld aan eenvoudig vorm te geven websites. Dit blijkt uit cijfers van Onepage.website en Stichting Internet domeinregistratie Nederland (SIDN).
Van alle Nederlandse domeinnamen heeft slechts 21% een goed werkende, actuele website. 16% van de domeinnamen is wel gekoppeld aan een website, maar is verouderd waardoor deze bijvoorbeeld niet goed wordt weergegeven op mobiele devices. Wereldwijd ligt het percentage ongebruikte websites rond de 60-70%. Meest gehoorde redenen voor het hebben van een ongebruikte domeinnaam zijn o.a. tijd, geld en de concurrentie voor zijn. Henny Rietkerk, directeur Onepage.website: “Wat wij ook zien is dat bedrijven ongebruikte domeinnamen ooit hebben geregistreerd om het eigen domein te beschermen en ter exploitatie van nieuwe ideeën en diensten. Destijds een goed idee, nu een gemiste kans, aangezien een ongebruikte domeinnaam niets oplevert.”
Er is een toename in het aantal online website builders. Wanneer je kijkt naar grote spelers op het gebied van het bouwen van websites, zoals bijvoorbeeld Wix en Weebly, dan kun je concluderen dat het aantal online website builders is toegenomen naar circa 135 miljoen. Rietkerk: “Door deze toename zie je dat het maken en inrichten van een website eenvoudiger en goedkoper wordt voor mensen. Mensen zijn online slimmer, kunnen meer en zullen hierdoor sneller iets met hun domeinnaam gaan doen.”
Door de toename in het aantal online website builders zie je dat ongebruikte domeinnamen steeds vaker worden gekoppeld aan eenvoudig vorm te geven pagina’s. Deze pagina’s zijn eenvoudig in te richten, betaalbaar en compatibel op mobiele devices. One page websites zijn hier een voorbeeld van. Rietkerk: “Door je domeinnaam te koppelen aan een pagina creëer je waarde in plaats van alleen maar geld te betalen voor een domeinnaam die je toch niet gebruikt. Je bent online vindbaar, vangt mensen die je zoeken op en kan mensen aanzetten tot acties, bijvoorbeeld bellen of mailen.”