Menu
Starten
Stop met het schieten van losse flodders!
 Stop met het schieten van losse flodders!

Veel ondernemers verkeren in de veronderstelling dat goede content de snelste weg is naar het vergroten van naamsbekendheid en uiteindelijk het verhogen van de omzet. Goede content is zeer zeker belangrijk, maar alleen goede content is niet genoeg. Zonder online strategie zit u alleen maar met digitale losse flodders te schieten.

 

Richting geven aan online activiteiten en resultaten meetbaar maken. Dat zijn in mijn ogen de twee belangrijkste redenen om een online strategie op te stellen. Tegenwoordig is het online spectrum zo wijd verspreid. Er zijn ontzettend veel websites, de rol van social media wordt steeds groter, dan heb je ook nog thematische fora, ‘mijn omgevingen’ en intranet. Geregeld spreek ik mensen die door de bomen het bos niet meer zien. Om kort te gaan: wie online succes wil boeken, heeft een duidelijke strategie nodig.

Houd de regie in handen

Het opstellen van een strategie vereist dat ondernemers keuzes moeten maken. Om maar eens twee simpele vragen te stellen: welke doelgroepen wilt u bereiken en wat wilt u dan bewerkstelligen bij die doelgroepen? Door heldere definities, prioriteiten en keuzes te maken, is de kans veel groter dat u weet waar al uw inspanningen toe zullen leiden. Laat niets aan het toeval over, maar probeer overal de regie in handen te houden.

Veel ondernemers richten zich meteen op de (potentiële) klant. Niks mis mee, maar dit hoeft niet per definitie de online doelgroep te zijn. Ik zou ook zeker kijken of de tussenhandel en media niet belangrijkere doelgroepen voor u zijn.

Doelstellingen per doelgroep bepalen

Als u uiteindelijk bepaald heeft wat uw doelgroep is, dan is het tijd om online doelstellingen voor die betreffende doelgroepen vast te stellen. Eigenlijk draait het hierbij om vier doelstellingen: klanten werven, naamsbekendheid creëren, vergroten van de klantwaarde en tot slot klantenbinding en dialoog met de klant. Let wel: het ene doel sluit het andere beslist niet uit.

Wilt u een hogere omzet realiseren, kijk dan eens hoe u online meer klanten kunt werven of de klantwaarde kunt vergroten. Bijvoorbeeld door online kortingsacties via social media of interessante acties in uw webshop. Natuurlijk kunt u de omzet ook verhogen door intern kosten te besparen. Waar het vooral om gaat, is het doorvertalen naar online activiteiten en kanalen van wat u als ondernemer wilt bereiken en waarvan u weet dat de doelgroep dit ook wil.

Roadmap online activiteiten

U weet nu wie u waar kunt bereiken en uw organisatie is in staat om uw online plannen aan te kunnen, dan kunt u gaan denken aan een planning van alle online activiteiten. Zeg maar de roadmap van uw online activiteiten. Hiervoor is een aantal methoden geschikt. Ga eerst voor de snelle successen en richt u daarna pas op moeilijkere zaken. U kunt er ook voor kiezen om alle activiteiten te richten op de belangrijkste doelgroep. Of kies voor alle activiteiten die geen onnodige of dubbele kosten met zich meebrengen.

Ik kan me goed voorstellen dat het voor u heel erg lastig is om de juiste richting en strategie te vinden. Als u hier toch meer over wilt weten – en dat kan ik me heel goed voorstellen -, schiet mij dan eens aan op een netwerkbijeenkomst of kom eens langs op het kantoor van Compra. Ik begeef me al enkele decennia in het digitale speelveld. Het kost misschien wat tijd, maar wellicht opent het voor u de deur naar nieuwe successen!

Hulp nodig? Bel via 071 3410161 of WhatsApp