Internet biedt bedrijven ontzettend veel mogelijkheden. Traditionele problemen op het gebied van opslag, transport en winkelpresentatie verdwijnen als sneeuw voor de zon. Internet biedt juist daarom nu volop mogelijkheden om snel in te spelen op de snel wisselende marktomstandigheden van vraag en aanbod.
In onze huidige consumerende maatschappij volgen de trends elkaar steeds sneller op. Als ondernemer zit je met de vraag; wat koop ik in en hoeveel. Voor je het weet is er weer een nieuwe trend en zit je met overbodige voorraden. Tel daar de huidige problemen van de recessie bij op, en je bent wel gek om een grote voorraad aan te leggen. Geen voorraad zou ideaal zijn. Het levert immers een gigantische kostenbesparing op en het bespaart een hoop logistieke rompslomp. Nieuw, welnee dit hele principe kennen we al jaren onder de term Just-In-Time Management. Nieuw aan dit verhaal is nu de link met internet.
De gedachte van Just-In-Time management, is dat de voorraad eigenlijk nul is. De naam zegt het al, alles wordt net op tijd geleverd en is net op tijd voorradig. Levering van de fabrikant gaat eigenlijk direct naar de consument zodat er niets opgeslagen hoeft te worden. Deze briljante gedachte kan veel geld besparen, waarbij nog steeds een grote rol is toe bedeeld aan de detaillist. Hij moet namelijk de bestelling opnemen, verwerken, uitzetten en leveren bij de leverancier. Werk hebben we voldoende, dus als we dat kunnen doorschuiven naar de eindgebruiker of de leverancier zou dat ideaal zijn. Dan verdienen we meer geld in minder tijd. Zie hier de voordelen van Internet en Just-In-Time via E-commerce.
Internet geeft de mogelijkheid aan consumenten om zelfstandig en direct actief een rol te spelen in het verkoopproces. Het is niet noodzakelijk om eerst bij een winkel fysiek de order te plaatsen, de eindgebruiker kan vanuit zijn luie stoel direct een bestelling doen. Wat is dan de rol van de detaillist? Zorgen dat die een super aantrekkelijk goed vergelijkbaar aanbod heeft. Een virtueel aanbod wel te verstaan, want de spullen halen we natuurlijk niet in de winkel, dat kost alleen maar ruimte en dus geld. Doel is via E-commerce een virtuele winkel te vullen, waar de consument lekker kan grasduinen. Is er wat van zijn gading bij, dan klik in het winkelwagentje en afrekenen. Natuurlijk kun je alles zelf gaan afhandelen, maar dat is niet de bedoeling. Beter is om de spullen rechtstreeks uit de voorraad te halen bij de leverancier en het transport door hem te laten regelen. Zie hier de grote voordelen van E-commerce Just-In-Time. Het hele verkoop proces loopt via de eigen virtuele winkel en de activiteiten worden gedaan door enerzijds de consumenten anderzijds de leverancier.
E-commerce Just-In-Time management biedt onbeperkte mogelijkheden voor ondernemers met lef. De grootste voordelen van directe verkoop aan eindgebruikers zijn natuurlijk: grotere marktdekking, snelheid, kostenbesparing bij de opslag, winkelruimte en transport en verbetering van de service. Juist nu in de huidige turbulente financiële tijden, zie je dat zowel kleine als grote bedrijven die volop ingesprongen zijn op deze nieuwe trend veel minder last hebben van de recessie. Investeer daarom iedere euro goed en zoek een passend alternatief om logistieke kosten te reduceren.