Al weer enkele jaren predik ik hier het gebruik van social media. Stap er vooral in! Het biedt alleen maar meer kansen voor jouw onderneming. Het lijkt alsof mijn boodschap voor content marketing en social media succes heeft gehad. Recent onderzoek heeft aangetoond dat de Nederlandse ondernemer, en dus ook u, afgelopen jaar meer prioriteit heeft gegeven aan social media. Maar content alleen is nog steeds geen garantie voor succes.
Bedrijven investeren meer in social media
In 2011 maakte 74 procent van de Nederlandse ondernemingen op wat voor manier dan ook gebruik van social media om content te verspreiden. Vorig jaar steeg dit aantal naar 87 procent. Bedrijven, en zeker kleinere organisaties, hebben ook meer van hun marketing budget aan social media besteed. In 2011 werd iets meer dan een kwart van het totale marketing budget binnen Nederland uitgegeven aan social media. Vorig jaar was er sprake van een toename naar 33 procent. En aan deze stijgende trend lijkt de komende jaren geen einde te komen. Uit de studie van het Content Marketing Instituut in samenwerking met Marketingprofs.com blijkt dat meer dan de helft van de ondernemers voor de komende jaren nog meer geld reserveert voor het promoten van hun activiteiten en hun bedrijf via social media.
Voor de zakelijke markt is LinkedIn nog steeds het populairste kanaal voor content. Twitter en Facebook delen de tweede plaats. Daarna komen YouTube en Google Plus. Ondernemers focussen zich momenteel op de vijf grootste kanalen, maar ik kan u alvast voorspellen dat binnen afzienbare tijd meer van dit soort kanalen als paddenstoelen uit de grond schieten. Mijn advies is om Compra in de gaten te houden. Zodra een nieuw kanaal zich aandient, zijn wij in staat om u een helder advies te geven.
Ook al wordt er meer geld en tijd gestoken in deze vorm van marketing, het is toch te gek voor woorden dat maar 36 procent van de bedrijven gelooft dat hun uiting effect heeft. Sommige organisaties vinden dat het budget nog steeds niet toereikend is.
Zet in op meer kanalen!
Dat kan soms best opgaan, maar ik zie het toch een tikkeltje anders. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen, want ik begeef me al jaren in deze wereld en ben eigenwijs genoeg om te stellen dat ik meer dan voldoende kennis van deze materie heb. Ten eerste vind ik dat je je als bedrijf niet moet richten op één onderdeel van social media. LinkedIn zie ik toch meer als platform voor bedrijven. Natuurlijk hebben bedrijven wel eens wat van elkaar nodig, maar je bereikt een veel grotere doelgroep als je ook Twitter en Facebook als belangrijke marketingtools aan je marketingstrategie toevoegt. En vergeet ook de blogs en YouTube niet. Wees multidimensionaal!
Goede content marketing
Maar nog belangrijker is de content. Zorg dat je als bedrijf relevante content plaats op Facebook of in blogs. Op die manier kun je geïnteresseerden naar jouw bedrijf trekken en op termijn opdrachten genereren. Geloof me, goede content marketing levert je niet van de ene op de andere dag honderden opdrachten meer op. De kracht zit ‘m in de herhaling. Als je met de regelmaat van de klok jouw doelgroep in contact brengt met jouw producten of diensten, dan kan dat op termijn alleen maar een positief effect opleveren.