Menu
Starten
Scannen is business! - Consumenten zijn er klaar voor...
Scannen is business! - Consumenten zijn er klaar voor...

Scannen is business! - Consumenten zijn er klaar voor...

De communicatiewereld is volop in beweging. Wat vroeger normaal was, is nu totaal achterhaald. Reclamebudgetten verschuiven van traditionele media zoals kranten naar online media. Een telefoon is tegenwoordig bijna meer een online computer dan een apparaat om door te praten. De consument is klaar voor een nieuwe stap, alleen nu nog het bedrijfsleven.

 

Ik bepaal zelf wel wanneer ik iets lees

De nieuwe consument is bijna altijd online. In de klas, in de trein en op het werk. Een smartphone (iPhone) is de brug naar de online wereld waar de consument zijn eigen informatie zoekt. Het lijkt wel of er steeds sneller een volgende stap gezet wordt in de richting van online communicatie, communicatie op verzoek.

 

Een van die nieuwe manieren is het gebruik van QR codes, die vierkante blokjes, die eigenlijk niets meer of minder zijn dan een geavanceerde barcode. Een code bomvol met informatie. Je ziet ze soms in gedrukte media. Die codes worden gebruikt om mensen snel online van informatie te voorzien. Handig als de hoeveelheid ruimte om informatie te geven maar heel beperkt is (bijvoorbeeld op een visitekaartje of op een verpakking).

 

Blijven we slapen of gaan we geld verdienen

Veel bedrijven gebruiken de codes om smartphone-gebruikers toegang te geven tot exclusieve informatie. Handig als tool voor klantenbinding. Met QR codes krijg de consument toegang tot kortingsbonnen en speciale aanbiedingen.  Ideaal als lokker en om serieuze klanten en prospects te binden, want in dit geval zoekt de klant jou op. De kans op effectieve communicatie is daarom optimaal. Sprookjes? Dacht het niet. Bijna 60% van de gebruikers op Facebook en Twitter geven aan mobiele barcode te scannen en 40% doet dit regelmatig. Je zou toch verwachten dat een beetje ondernemer direct de mogelijkheden hiervan ziet en hier volop mee bezig is. Nou niet dus. We weten wel dat we iets moeten doen, maar vragen ons vooral af hoe we het moeten doen.

 

Aan de slag!

Een ding is duidelijk. Communicatie zal steeds vaker overal en altijd gebeuren. Daarom is het essentieel dat bedrijven nadenken over de manier waarop zij zich presenteren. Drukwerk is leuk, maar het komt niet uit een telefoon, sla daarom een brug. Smartphones spelen een cruciale rol in deze communicatie, pas je communicatie daarop aan. Gebruik QR codes, zorg dat consumenten die kan scannen, niet alleen bij print advertenties, maar ook gewoon in de winkel, of beter voor de etalage als de winkel dicht is. Geef de input met de hoop dat de klant direct besteld online- of later terug komt. Bedenk dat bij mobiele communicatie dus ook mobiele websites horen. Maak die stap en neem de klant bij de hand, dan zorgt die wel voor omzet.

 

A brand new world

Met QR codes gaat er een compleet nieuwe wereld voor je open, vooral als je wat meer out of the box durft te denken. Waarom niet de codes verwerken in de opdruk van kleding, want wat is er leuker als mensen op het strand in zwembroek of bikini gratis reclame voor je gaan maken? Op tassen, plekken in de trein/ bus waar mensen wachten en eigenlijk wel de informatiehonger willen stillen.  Kortom, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Wees creatief, experimenteer met nieuwe manieren om ze te gebruiken. De consument is er al lang klaar voor, nu maar hopen dat het bedrijfsleven op tijd op deze rijdende trein durft te springen.

Hulp nodig? Bel via 071 3410161 of WhatsApp