Na Facebook, LinkedIn en Youtube moet Twitter ook worden gezien als e-commerce instrument. Twitter is niet meer weg te denken als belangrijk communicatiemedium en onmisbare marketing tool. Ondernemers: maak hier gebruik van!
Het feit dat u Twitter nog niet gebruikt, wil niet zeggen dat uw klanten dat niet doen. Sterker nog, de kans is groot dat zij al gebruikmaken van Twitter en over uw bedrijf praten. Door zelf op Twitter te gaan – Twitter brengt nauwelijks kosten met zich mee voor ondersteuning -, kunt u meteen reageren op vragen of klachten. De zoekmachine van Twitter (http://search.twitter.com) laat u weten wie wat over uw merk, product of winkel zegt, waardoor u snel en adequaat op deze berichten kunt antwoorden. Dat scheelt handenvol tijd, want u hoeft niet steeds hetzelfde antwoord op dezelfde vraag te geven. Ook kunt u meteen reageren als andere mensen kritiek op uw bedrijf uiten. Ideaal om uw merk te beschermen, en dat in slechts 140 tekens.
Twitter kan eenvoudig worden ingezet om uw producten of diensten te promoten. Bij elk product op de meeste webshops staat een linkje of een knop naar Twitter. Hiermee wordt een tweet aangemaakt over dat product. Twitter werkt zelf met de ‘Tweet Button’. Deze tool geeft meteen ook weer hoe vaak mensen het product hebben getweet. Het doel is dat anderen gaan tweeten over uw producten, waardoor u meer bezoek genereert naar uw Twitter account (plaats een button ‘volg ons ook op Twitter’), maar ook naar uw eigen website of webshop. Via Twitter is het gemakkelijk om rechtstreeks te communiceren met uw bestaande klanten. Zie het als e-mail marketing, alleen dan veel goedkoper en vaker en sneller inzetbaar. Denk aan speciale aanbiedingen, de stand van de voorraad, nieuwe evenementen of producten en speciale openingstijden. Mijn advies luidt om een account aan te maken en het gewoon eens een maandje te proberen. Het kost u alleen maar wat van uw tijd, meer niet.
Vier stappen zijn van groot belang. Ontdek wat anderen zeggen. Zorg voor goede trefwoorden, ofwel op uw pagina dan wel in de zijbalk van uw profiel. U krijgt meteen inzicht in wat mensen op dit moment over dat onderwerp zeggen. Stap twee is het volgen van andere gebruikers. Maak er geen wedstrijd van om zoveel mogelijk mensen te volgen. Doe dit alleen als het voor u relevant is. Op die manier kunt u interessante relaties opbouwen. Bij de derde stap gaat u met uw volgelingen in gesprek. Geef nieuws wat aansluit bij uw doelgroep en beantwoord vragen over uw bedrijf. Via trefwoorden en hashtags vindt u relevante gesprekken. Zorg dat u niet alleen uw eigen inhoud deelt, maar ook die van anderen. Een paar zaken zijn not done: overdrijf uw tweets per dag niet, vraag nergens om en ga niet pitchen.
Tweets die gebruikers van links naar nuttige bronnen voorzien, worden het best gewaardeerd. Ook dat is een manier om traffic naar uw Twitter account, en indirect dus naar uw bedrijf, te genereren. Vergeet niet de invloed van deze activiteiten op uw bedrijf te meten, bijvoorbeeld via dlvr.it of Google Analytics. Hoe dan ook: ga Twitteren!